Integritetspolicy

1. Om Euroflorist

Euroflorist Holding AB, ett svenskt företag registrerat med organisationsnummer 556675-9725, tillhandahåller blommor och olika tjänster via sina majoritetsägda dotterbolag runt om i Europa ("Euroflorist").

När du använder vår webbplats eller våra andra digitala tjänster samlar vi in, använder och behandlar dina personuppgifter. Skyddet och sekretessen för dessa personuppgifter är viktiga för oss.

I denna integritetspolicy förklarar vi hur vi behandlar dina personuppgifter, syftet med och den rättsliga grunden för dessa behandlingsförfaranden.

Vi förklarar också när och varför dina personuppgifter delas med tredje part, och vi informerar dig om dina rättigheter i samband med vår behandling av dina personuppgifter.


2. Euroflorists behandling av dina personuppgifter

2.1       Köp av produkter och tjänster

När du köper en produkt eller tjänst behandlar Euroflorist de personuppgifter som du tillhandahåller. Vi använder följande personuppgifter:

  • Kundens och mottagarens namn;
  • Leveransadress;
  • Telefonnummer till kund och mottagare;
  • Fakturaadress;
  • E-postadress;
  • Betalningsinformation;
  • IP-adress;
  • Transaktionsinformation, såsom mottagarens förnamn, leveransdatum, tillfällen, produkttyp och pris.

Syftet med dessa behandlingar är att tillhandahålla de produkter och tjänster du har köpt av oss.
Euroflorists rättsliga grund för att behandla dina personuppgifter är ditt godkännande av de allmänna villkoren under vilka du köper en produkt eller tjänst samt vårt legitima intresse av att bedriva vår affärsverksamhet.

2.2       Registrering av konto

Du är välkommen att registrera ett konto hos Euroflorist. Detta kommer att förbättra och förenkla din köpupplevelse. För dessa ändamål kommer vi att samla in dina personuppgifter.
När du registrerar ett konto behandlar vi följande uppgifter:

  • Namn och address;
  • Telefonnummer;
  • E-postadress;
  • Uppgifter om tidigare beställningar.

Vår portal låter dig också själv lägga till och justera dessa inställningar.
Euroflorists rättsliga grund för att behandla dina personuppgifter är ditt godkännande av de allmänna villkoren under vilka du registrerar kontot.

2.3       Marknadsföring

När du gör ett köp hos Euroflorist blir du automatiskt tillagd i vår mejl- och sms-lista och kommer att få erbjudanden och kampanjer. Om du inte vill ta emot erbjudanden och kampanjer kan du alltid avregistrera dig via våra mejl- eller sms-utskick.

Euroflorists rättsliga grund att behandla dina personuppgifter är vårt berättigade intresse att bedriva vår affärsverksamhet.

Euroflorist strävar efter att göra vår kommunikation och våra tjänster mer individanpassade och användarvänliga. Vi vill att din upplevelse hos oss ska vara relevant för dina personliga preferenser och behov. För att uppnå detta använder vi profilering genom att analysera data om hur du använder våra tjänster och integrerar detta med annan relevant information du har gett oss. Detta gör det möjligt för oss att avgöra vilken information du sannolikt är mest intresserad av att ta emot och säkerställa relevant interaktion.

Du har möjlighet att avregistrera dig från individanpassad marknadsföring via alla våra mejl- eller sms-utskick.

Euroflorists rättsliga grund för att behandla dina personuppgifter är vårt legitima intresse av att driva vår verksamhet.

Om du har lämnat en produkt i din kundvagn kan vi använda din e-postadress för att skicka en påminnelse om den övergivna varan.
Du kan när som helst välja att avstå från att få påminnelser om övergivna produkter via våra mejl- eller sms-utskick.
Euroflorists rättsliga grund för detta är vårt legitima intresse av att driva vår verksamhet.

Om du har accepterat Euroflorists marknadsföringscookies kommer din e-postadress att delas med en tredje part. Syftet med att dela din e-postadress med en tredje part är att utvärdera framgången med Euroflorists marknadsföringskampanjer. Du har möjlighet att välja bort delning av din e-post genom att avvisa våra marknadsföringscookies.
Euroflorists rättsliga grund för detta är vårt legitima intresse av att driva vår verksamhet.

2.4       Kundsupport

Euroflorist erbjuder olika former av kundsupport för att kunna hjälpa dig. För att vi ska kunna ge dig kundsupport behandlar vi dina personuppgifter för att identifiera dig och hjälpa dig så bra vi kan. På vår webbplats kan du starta en chatt eller kontakta oss via telefon, e-post eller sociala medier. Naturligtvis kan du själv välja vilken information du skickar till oss.

Den rättsliga grunden för behandlingen av dina uppgifter enligt denna sektion är ditt godkännande av de allmänna villkoren under vilka du använder våra tjänster samt vårt legitima intresse av att driva vår verksamhet.

3. Lagringstid

Dina personuppgifter kommer att lagras så länge det är nödvändigt för att uppfylla syftet med behandlingen.

Generellt lagrar vi personuppgifter under en period av 7–10 år, i enlighet med tillämplig nationell redovisningslagstiftning. Dessa krav varierar från land till land beroende på respektive nationell lagstiftning.

Om du har registrerat en profil kan du när som helst radera den via vår webbplats. Om du raderar ditt konto kommer dina personuppgifter att raderas i enlighet med detta, med undantag för transaktioner och motsvarande data. Denna data kommer att behållas i 7–10 år, räknat från det datum då transaktionerna behandlades i vårt system, på grund av krav enligt redovisningslagstiftningen.

4. Varför personuppgifter lämnas ut

Vi säljer inte dina personuppgifter för marknadsföringsändamål till andra företag. Vi kan dock dela dina personuppgifter på följande sätt:

  • Vi kan dela dina personuppgifter med tredje parter när ditt köp involverar en tjänst som tillhandahålls av en tredje part. Dessa företag hjälper oss att korrekt behandla din beställning;
  • Med våra tredjepartsleverantörer som utför uppgifter eller arbete på våra vägnar och enligt våra instruktioner som personuppgiftsbiträden;
  • Med en tredje part när du har accepterat våra marknadsföringscookies för att utvärdera framgången med marknadsföringskampanjer;
  • Till myndigheter när det krävs enligt lag, förordning, rättsprocess eller ett verkställbart myndighetsbeslut. Till exempel, om vi misstänker bedrägeri eller missbruk av vår webbutik, kan vi vidarebefordra personuppgifter till behöriga myndigheter.

Vi kan också dela aggregerad data med våra affärspartners och företagsgrupper för olika ändamål, såsom att förbättra våra tjänster, för systemadministration, statistik, forskning och analys.

5. Överföring till tredje länder

Vissa av de företag vi samarbetar med är baserade i ett land utanför Europeiska unionen. Reglerna i dessa länder ger inte alltid samma skydd för personuppgifter som de europeiska reglerna.

Överföring av personuppgifter till ett tredjeland utanför EES som inte erbjuder ett adekvat skydd kommer endast att ske om lämpliga skyddsåtgärder tillhandahålls i enlighet med kraven i den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR).

 

6. Cookies

När du besöker vår webbplats samlar vi in viss information på automatiskt sätt via cookies. Cookies är små textfiler som lagras på din enhet när du besöker en webbplats. När du första gången besöker en webbplats skickas en cookie-fil till din enhet som identifierar din webbläsare.

Genom att använda cookies hjälper du Euroflorist att förbättra funktionaliteten på vår webbplats. De är viktiga för att minska nedladdningstiden och förbättra din användarupplevelse. Cookien samlar information om hur du använder våra webbplatser och ger oss därmed användbar information om hur vi kan ge dig en bättre upplevelse och förbättra våra tjänster.

För mer information om cookies, klicka här

 

7. Tredjepartswebbplatser

Denna integritetspolicy behandlar endast insamling, användning och utlämnande av personuppgifter av Euroflorist. Vår webbplats innehåller ibland länkar till andra webbplatser. Vi har ingen påverkan på dessa andra sidor. Vi garanterar inte att dessa företag hanterar dina personuppgifter lika säkert som vi gör. Vi rekommenderar att du granskar integritetspolicyn för dessa sidor innan du använder dem.

8. Dina rättigheter

Du har rätt att få tillgång till de personuppgifter vi har om dig. Detta ger dig möjlighet att begära bekräftelse på om vi behandlar dina uppgifter och att få en kopia av dem.
Du har rätt till rättelse, vilket innebär att du kan begära att vi rättar eventuella felaktiga eller ofullständiga personuppgifter vi har om dig.

Du har rätt till radering, även känd som "rätten att bli glömd." Detta ger dig möjlighet att begära att vi raderar dina personuppgifter där vi inte har någon laglig skyldighet att behålla dem.
Du har rätt att begränsa behandlingen i vissa fall. Till exempel, om du bestrider riktigheten av dina uppgifter eller motsätter dig deras behandling, kommer vi att begränsa deras användning tills vi har löst frågan.

Du har rätt till dataportabilitet, vilket innebär att du kan begära att få dina personuppgifter i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format. Om det är tekniskt möjligt kan du också begära att vi överför dina uppgifter direkt till en annan personuppgiftsansvarig.
Du har rätt att invända mot behandlingen av dina personuppgifter när den baseras på legitima intressen eller används för direkt marknadsföring.

Om behandlingen av dina uppgifter baseras på ditt samtycke, har du rätt att när som helst återkalla ditt samtycke. Återkallandet av ditt samtycke påverkar inte lagligheten av någon behandling som genomförts innan återkallelsen.
Dessutom har du rätt att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet om du anser att dina rättigheter enligt GDPR har blivit kränkta.

Om du har ett konto kan du logga in för att rätta eller radera information som du har tillhandahållit oss.

Om du vill utöva någon av dessa rättigheter eller begära överföring av dina personuppgifter, vänligen kontakta [email protected].

 

9. Klagomål och dataskyddsombud

Euroflorist har utsett ett dataskyddsombud ("DPO") i enlighet med GDPR. DPO ger råd till vår grupp och våra anställda om dataskydd. DPO kan också hjälpa dig att göra gällande dina rättigheter enligt GDPR. Adress för förfrågningar är [email protected].

Du kan kontakta oss om du anser att vi behandlar dina personuppgifter i strid med denna integritetspolicy eller i strid med tillämplig EU- eller nationell lagstiftning.

Om du är en europeisk medborgare har du också rätt att lämna in ett klagomål till din lokala dataskyddsmyndighet.

10. Ändringar i sekretesspolicyn

Från tid till annan kan vi uppdatera eller ändra denna integritetspolicy för att återspegla nya eller ändrade sekretessrutiner. Vi rekommenderar att du regelbundet granskar denna integritetspolicy för att vara medveten om eventuella förändringar.

Effektiv datum: Januari 2024 / Senast uppdaterad: [December 2024]